onsdag 28. september 2011

Den store vaskedagen!

I dag har jeg vakset klaer. Masse klaer. Det er altsa ikke forste gang jeg vasker klaer her, bare for a ha det avklart. Men i dag har jeg vasket mye. For hand.

Sengetoy. Undertoy. Sokker. Singletter. Bukse. Gensre.

Det foregar pa folgende mate (i alle fall om man skal folge min mate):
Man tar med seg en bunke klaer til "la lavandería".
Man legger bunken i vasken og fyller den med vann.
Man tar ett og ett plagg.
Man gnir pa litt sape med et sapestykke.
Man gnikker og gnukker klesplagget mot seg selv med hendene.
Eller man skrubber med en "klesborste".
Slik fortsetter man til hele klesplagget er noenlunde rent.

Da var vaskingen unnagjort. Men det er i grunn bare en liten del av vakseprosessen.


Jeg er i gang med vasking!

Del nummer 2: skylling, skylling og atter skylling.
Deretter, for a vaere sikker pa at all sapen er kommet ut; enda litt skylling.
Skyllingen er faktisk det verste med hele vaskeprosessen!
Mamma, stemmer det at Mormor fortsatt skyller for hand?!?

Del 3: sentrifugering.
Nar sant skal sies, er ikke mine armmuskler verdens beste sentrifugeringsmaskin. Men hva gjor vel det, nar klesvasken uansett er torr etter 2-3 timer?!


Dette ser kanskje ikke ut som den store klesvasken,
men det tok meg godt og vel 3 timer!

Resultat:
Rene klaer. Slitne armer. En god porsjon stolthet!

4 kommentarer:

  1. Er herved utrolig takknemlig for en oppfinnelse som kalles vaskemaskin...

    Men du, du trenger jo aldri gå på treningsstudio!! Jeg kanskje skal begynne med håndvask allikevel. Jeg hadde jo blitt skikkelig muskuløs! Og her er det jo så dårlig tørk, så jeg hadde nok trengt å sentrifugere litt mer.
    Hmm.. billig og bra armtrening!!

    Kan jo sette inn en finn-annonse her:
    Selges:
    Fin og fancy vaskemaskin. Er kun litt over et år gammel. Pent brukt. Selges rimelig. Ta kontakt på mail, mobil eller kommentar på bloggen. Finnes i Tromsø.

    SvarSlett
  2. Hjelpe meg! Eg syns det e gale nok å vaske ein genser, liksom.. Eg e imponert! :D Du e døktig :)

    SvarSlett
  3. Eg føler sterkt behov for å avklare ei stooor misforståing:
    Me skal ikkje - eg gjentek: IKKJE - selje vaskemaskin vår.

    Sorry, Sigrid: det blir for dumt!!

    Spaghetti: Eg er imponert over deg, Maria!
    Slett ikkje verst å ta for seg heile klesvasken. Du vise stadig nye sider:)

    Keep up!!

    SvarSlett
  4. Sorry Ingvild, men mi har allerede fått noen førespørsler. Så det er igang. Og alle tar sin egen klesvask!

    Og forresten Maria, du har vært kjempeflink!! (Om dette er en del av kontaktannonsen din?)

    SvarSlett